Remco
Remco

Een domme vraag is een vraag die niet gesteld is

Remco, Manager Vervoersplanning, Scheduling & Optimization

“Een domme vraag is een vraag die niet gesteld is,” zegt Remco op een regenachtige dag in het Transdev-hoofdkantoor in Hilversum, een bekend gezicht voor velen. “Ik probeer een vraagbaak, een aanspreekpunt te zijn voor alle afdelingen binnen het bedrijf en voor iedereen met wie ik werk. Als je me iets vijf keer vraagt, leg ik het je vijf keer uit als dat ervoor zorgt dat jij je werk beter kan doen. We zijn er om elkaar te helpen, zo komen we verder als bedrijf.”

Remco is Manager Vervoersplanning, Scheduling & Optimization, een functie waarin hij een hoofdzakelijk de specialisten op vervoerkundig gebied en roostermakerprocessen aanstuurt. “Onze afdeling is eigenlijk de koppeling tussen vervoerkundigen en roostermakers en andere afdelingen zoals Vloot, Vastgoed, Tenderteam en de zero emission-afdeling. Zo heeft bijvoorbeeld de laadtijd en actieradius van elektrische bussen direct invloed op de diensten die gemaakt moeten worden, dus we communiceren erg veel met verschillende afdelingen.
 
Inmiddels werkt Remco al 30 jaar binnen het bedrijf en in die tijd heeft hij een aantal functies bekleed. “Ik heb eigenlijk de bedrijfsladder beklommen,” vertelt hij. “Ik begon als parttime buschauffeur. Dat was ontzettend leuk, want ik had een verkeersschool voor onder andere auto, motor, bus- en vrachtwagenrijbewijs, in die tijd een heerlijke combinatie van werk. Ik kwam dan ook geregeld met een vrachtwagencombinatie naar mijn chauffeursopleiding,” zegt hij lachend. Toen er intern een vacature vrijkwam voor bus-instructeur, was hij echter niet van plan te solliciteren. “Ze zochten iemand die al langer werkzaam was in dit bedrijf, ik dacht niet echt kans te maken. Maar ineens werd ik benaderd met de vraag waarom ik in niet gesolliciteerd had. Ze hadden blijkbaar vertrouwen in me.” Na jaren als instructeur moest Remco begin jaren ‘90 als gevolg van rijksbezuinigingen toch het lesgeven achter zich laten en kiezen tussen gaan werken als controleur of blijven rijden als chauffeur. “Het is het laatste geworden,” zegt hij. Later is hij via functies als roostermaker/ADG’er en binnen het tenderteam als exploitatiedeskundige een jaar of 8 geleden terecht gekomen op zijn huidige positie. “Ik kan me niet herinneren veel gesolliciteerd te hebben, eigenlijk werd ik steeds gevraagd,” geeft hij lachend toe.
 
Maar één van de mooiste periodes in Remco’s rijke werkverleden vond buiten Nederland plaats. “Gedurende drie jaar heb ik meegewerkt aan een bijzonder project in Ghana. De nieuwe president daar had tijdens zijn verkiezing een belofte gedaan om openbaar vervoer te realiseren. De Nederlandse overheid heeft toen tijdens een handelsmissie een deal gemaakt met de Ghanese overheid. Ik ben die kant op gestuurd, samen met collega’s van Arriva (techniek), GVB (MD) en Connexxion (Exploitatie). Ik ging mee om daar de exploitatie op te zetten en roostermakers op te leiden voor het vak, een fantastische ervaring,” vertelt hij trots. “Wat misschien nog wel het meest memorabel was, was dat de Ghanese vakbond een klacht indiende over het kerstpakket dat we voor de chauffeurs daar bedacht hadden. Ze zouden van het bedrijf een cola en donut krijgen, we dachten ze daar een groot plezier mee te doen, zeker in het eerste jaar waar we nul inkomsten hadden. Toch hadden ze liever iets waar ze langer profijt van zouden hebben: een kip, en geen Amerikaanse diepvrieskip maar een echte levende Ghanese kip! Uiteindelijk hebben we iets van 2000 levende kippen als kerstpakket uitgedeeld, dat zal ik nooit vergeten,” vertelt hij, zichtbaar geamuseerd.
 
Alsof Remco nog niet druk genoeg is met zijn werk bij Transdev, is hij ook nog vrijwilliger in het Ronald McDonaldhuis naast het VuMC in Amsterdam. “Ouders van kinderen die in het ziekenhuis zijn opgenomen bieden we daar een verblijfplaats aan, zodat ze kunnen overnachten in de buurt van hun kind. Ik draai nachtdiensten, ik slaap daar zelf dan ook en sta standby om ouders op te vangen en te begeleiden. Normaal werk je in periodes van 3, 4 of 7 nachten, maar in verband met de coronamaatregelen is het niet gewenst om veel verschillende vrijwilligers ter plaatse te hebben. Daarom werken we tijdelijk met een kernteam welke een reeks van 7 nachtdiensten achter elkaar draaien, zodat je zo min mogelijk besmettingsgevaar hebt, je moet er niet aan denken dat een ouder het coronavirus krijgt met alle kwetsbare kinderen op de afdelingen in het VuMC. En als ik om 9:00 klaar ben met mijn nachtdienst, rij ik door naar Hilversum om daar weer klaar te staan voor mijn ‘normale’ werk.”
 
“Iedereen binnen het bedrijf heeft nut, van schoonmaker tot directeur, we hebben elkaar nodig” sluit Remco af. “We zijn met z’n allen een fantastisch, gemotiveerd team. Ik kan me geen betere werkgever wensen.”

Transdev, the mobility company