Stephen
Stephen

Werknemers thuis laten voelen. Daar maak ik me sterk voor.

Stephen, Manager Recruitment

We hebben met z’n allen de missie om het werk van buschauffeur weer aantrekkelijk te maken, weer sexy,” zegt Stephen Arts lachend. De 34-jarige Amsterdammer is sinds eind vorig jaar aangesteld als Manager Recruitment voor Transdev. In deze rol is hij verantwoordelijk voor het invullen van vacatures in de OV-tak en van ‘corporate’ functies. “Er was tot voor kort geen recruitmentafdeling binnen onze organisatie waardoor we afhankelijk waren van diverse uitzendbureaus. Het werd tijd dat we daarin meer het heft in eigen hand gingen nemen. Een groot bedrijf als Transdev dient een sterk werkgeversmerk te hebben.”

Door zijn werkervaring bleek Stephen de aangewezen persoon om deze afdeling op te zetten. “Ik heb onder andere een HBO-opleiding Communicatie gedaan en ben via diverse functies in verschillende bedrijven terecht gekomen bij uitzendbureau Consolid. Hier kreeg ik het Connexxion-account onder m’n hoede, eigenlijk de ‘andere kant’ van waar ik nu zit. Hierin was ik verantwoordelijk voor het klaarstomen van kandidaten voor werk in het openbaar vervoer. Daar haalde ik heel veel plezier uit.” Door zijn intensieve contact met Connexxion, kreeg Stephen het idee om over te stappen naar de OV-sector zelf. “In 2017 ben ik assistent rayonmanager geworden en later teammanager bij de concessie Amstelland-Meerlanden. Een fantastische functie waarin ik nog beter leerde waar het beroep van buschauffeur om draait. Er wordt terecht gezegd dat een bus kunnen besturen je nog geen goede chauffeur maakt.” Toen in 2017 de concessie AML gewonnen en dus verlengd werd, werd maar weer eens duidelijk hoe hoog de vraag naar nieuwe chauffeurs eigenlijk was. “Najaar 2018 werd er een project gestart binnen de organisatie over een compleet nieuwe recruitmentstrategie. Ik kreeg de kans om een nieuwe afdeling op te zetten, wat er in het begin praktisch voor zorgde dat ik meer dan een fulltime baan had. Ik was naast het neerzetten en afstemmen van processen ook ‘gewoon’ kandidaten aan het spreken en begeleiden. Inmiddels zijn we een klein jaar verder en zie ik dat we echt al waarde toevoegen, o.a. doordat we minder afhankelijk zijn van dure bureaus. Met een klein team helpen we managers binnen de hele organisatie om zelfstandig onze vacatures in te vullen.”

De nieuwe recruitmentafdeling wierp meteen zijn vruchten af, want het chauffeurstekort liep snel terug. “We zaten qua chauffeurstekort eigenlijk heel goed, totdat het coronavirus de kop opstak. Het CBR annuleerde examens, alles kwam stil te liggen. We hadden zo’n 80 kandidaten die ineens niet verder konden met hun opleiding.” Ondertussen was er echter wel uitstroom, van bijvoorbeeld chauffeurs die met pensioen zijn gegaan of uitzendkrachten die ander werk hebben gezocht. “We hebben er voor gekozen om in deze periode de ‘poorten open te houden’ voor nieuwe kandidaten en tegelijkertijd de kandidaten van stilgelegde opleidingen betrokken te houden. We zijn veelal de dialoog aangegaan om te zorgen dat we deze potentiële chauffeurs niet kwijt zouden raken.” Gelukkig werd er bekend gemaakt dat het CBR vanaf half mei weer examens zou gaan afnemen.  “Nu komt alles weer op gang, en kunnen we verder met het opleiden van honderden chauffeurs per jaar,” vertelt Stephen trots.

“Het is belangrijk om mensen zich gewaardeerd te laten voelen. Je wil ze niet voor korte termijn binnenhalen, je wilt dat ze blijven. We doen het niet voor ‘snel verloop’, we hopen dat ze zich voor langere tijd aan ons willen binden. Het is fantastisch om te zien dat veel werknemers binnen de organisatie zich zo thuis voelen dat ze hier al lange tijd met plezier werken. Daar maak ik me sterk voor.”

Transdev, the mobility company