Veelgestelde vragen over de opleiding

Ja, tijdens de opleiding vragen we je fulltime beschikbaar te zijn. Om de overstap naar het vak makkelijker te maken, ontvang je een opleidingsvergoeding van €1.870 bruto per maand. Op het moment dat je de opleiding afrond stopt je opleidingsvergoeding en ontvang je vanaf dat moment salaris.

Je ontvangt een opleidingsvergoeding van €1.870 bruto per maand. Nadat de belastingen hiervan af gaan, hou je €1.794 van over. Omdat dit een opleidingsvergoeding is gaat hier minder belasting vanaf dan van een salaris.

De opleiding duurt gemiddeld 8 tot 12 weken. In deze weken volg je theorielessen over 3 verschillende onderdelen. Elke onderdeel rond je af met een examen. Als het theoriegedeelte is afgesloten, is het tijd om achter het stuur te kruipen. Je gaat namelijk aan de slag met de praktijklessen. Je hebt in deze periode ook een toets besloten terrein, een praktische toets, een OV-module en uiteraard je praktijkexamen. Na het behalven van het praktijkexamen heb jij je rijbewijs D binnen en kan je starten op de bus!

Nee, je kunt de opleiding kosteloos bij ons volgen. We stellen hier wel tegenover dat je minimaal 3 jaar bij Transdev blijft werken.

Het kan natuurlijk voorkomen dat je een examen niet in een keer haalt. Tijdens de theoriemodules bestaat er altijd de mogelijkheid om onderdelen te herkansen. Het praktijkexamen mag je één keer herkansen. Onze ervaring leert dat meeste kandidaten met vlag en wimpel slagen.

Je kan de opleiding tot buschauffeur in verschillende delen van het land volgen. Na je sollicitatie kijken we samen welke opleidingslocatie bij jou het dichts in de buurt is. Je kunt de opleiding volgen in Haarlem, Arnhem, Heinenoord en Zeist.

Ja, om te opleiding succesvol te voltooien ben je 40 uur per week beschikbaar vanaf het moment dat de opleiding start. De theorielessen zijn van 7.30 tot 15.00 uur. De praktijklessen worden ingepland tussen 7.00 en 16.00 uur. In de overige uren start je met lijnverkenning en doe je zelfstudie.

De praktische toets is onderdeel van de buschauffeursopleiding. Je toont aan dat je een bus veilig kunt bedienen door voertuigcontrole uit te voeren, het omgaan met passagiers en bagage en te handelen in noodsituaties. De toets vindt plaats op een afgesloten terrein. Het is een verplicht onderdeel voordat je praktijkexamen mag doen voor rijbewijs D.

De toets besloten terrein is een praktijktoets waarbij je laat zien dat je de bus veilig kunt manoeuvreren op een afgesloten terrein. Je voert bijzondere verrichtingen uit, zoals achteruitrijden, keren, inparkeren en nauwkeurig aan een halte stoppen. Ook wordt gekeken of je dat veilig en gecontroleerd doet, met oog voor je omgeving. De toets is verplicht voor iedereen die beroepsmatig buschauffeur wil worden (Code 95).

De theorie bestaat uit drie modules. In module 1 leer je de verkeersregels, verkeersborden en hoe je als chauffeur moet handelen bij een ongeval. Ook maak je kennis met de basis van voertuigtechniek. Module 2 gaat dieper in op techniek en richt zich op voertuigkennis, het veilig vervoeren van passagiers en eventuele lading. In module 3 leer je alles over de wet- en regelgeving voor beroepschauffeurs, zoals de rij- en rusttijdenwet, arbeidstijden en administratieve verplichtingen.

Lijnverkenning is het proces waarbij een (aankomend) buschauffeur vooraf de routes verkent die hij of zij straks gaat rijden. Je rijdt mee met een ervaren collega of verkent de lijn zelfstandig, zodat je vertrouwd raakt met de haltes, rijtijden, lastige verkeerssituaties en specifieke kenmerken van de route. Dit helpt je om straks veilig, punctueel en zelfverzekerd aan de slag te gaan.