Werving buschauffeurs
Van gerichte campagnes op landelijk niveau tot lokale acties
Om genoeg (toekomstige) buschauffeurs te blijven werven voor onze eigen merken Transdev, Connexxion en Hermes, maar ook de productformules Bravo, RRReis en Breng, hebben we verschillende acties ondernomen.
Naast onze aanwezigheid op banenbeurzen, carriérebeurzen en het organiseren van verschillende 'Ik bestuur de bus dagen', hebben we flink ingezet op sociale media campagnes. Zo lanceerden we in 2023 en 2024 succesvolle online campagnes. Maar dat is nog niet alles! Op deze pagina lees je meer over onze (online) wervingsinspanningen.
Onze campagnes
Op verschillende sociale mediaplatformen hebben we gericht geadverteerd. De campagneuitingen die we hiervoor hebben gebruikt zijn ingestoken vanuit het perspectief dat de switch naar buschauffeur eigenlijk heel logisch is, wat voor baan je ook hebt. Daarnaast hebben we ingezet op de 'Unique Selling points' van het beroep. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de vrijheid van het beroep of de gunstige arbeidsvoorwaarden. In andere uitingen gaven we de doelgroep een keuze om het interactiepercentage te verhogen. Kortom, we hebben een breed scala aan uitingen gemaakt. Deze uitingen zijn gericht geadverteerd op sociale media en hebben gezamenlijk geresulteerd in maar liefst 74.000.000 impressies, 195.000 clicks en in totaal 1700 sollicitaties in 2023.
Verspreiding van de campagnes
De manier waarop we deze wervingsuitingen verspreiden is essentieel. Om de juiste doelgroep te bereiken hebben we verschillende stappen gezet:
- We hebben gebruik gemaakt van geotargeting: de campagne is specifiek gericht op steden waar onze bussen rijden en we op zoek zijn naar nieuwe collega's + een straal van 30 kilometer
- Ook hebben we gebruik gemaakt van leeftijdstargeting om de beroepsbevolking te bereiken: de camapgne is gericht op mensen tussen de leeftijd van 18 en 65 jaar
- We hebben ingezet op meerdere sociale media platformen: Instagram en Facebook.
Campagnebeelden 2024
Wat kies jij als buschauffeur?
In 2024 landceerden we een gloednieuwe campagne. Deze campagne is gericht op het interesseren van de doelgroep door een leuke en concrete keuze te bieden, die tegelijkertijd laat zien dat het beroep als buschauffeur veel verschillende mogelijkheden en kansen biedt. Elke advertentie is opgemaakt in dezelfde stijl. Zodra lezers de advertenties vaker zien, leidt dit tot herkenbaarheid van de advertenties. Dit hebben we gedaan voor de merken Connexxion, Hermes en Breng. Benieuwd naar hoe de doelgroep deze uitingen in de praktijk te zien krijgt? Check de voorbeelden hieronder!
Op de sociale mediaplatformen Instagram en Facebook kan de getargete doelgroep deze advertenties van ons in deze vorm tegenkomen. Om interactie te bevorderen is op de advertenties een keuze zichtbaar. Bijvoorbeeld: 'Wat kies jij als buschauffeur', met als bijbehorende opties 'Zonsopkomst' of 'Zonsondergang'. Dit verhoogt het percentage interacties en laat zien dat er veel flexibiliteit is in het beroep buschauffeur. Zie hieronder ook de uitingen zoals deze zichtbaar zijn voor de getargete doelgroep op de computer.
Campagnebeelden 2023
Ik buschauffeur? Ja natuurlijk!
Hieronder zie je een aantal voorbeelden van de 'Ik buschauffeur? Ja natuurlijk!' campagne voor de ov merken die we in 2023 hebben ingezet. In deze advertenties lag de focus op de switch naar buschauffeur, vanuit allerlei verschillende beroepen. En dat deze switch zo gek niet is! Ook deze campagne werd gericht verspreid op de sociale mediaplatformen Facebook en Instagram wat leidde tot veel interacties en uiteindelijke sollicitaties.
Connexxion
Zie hiernaast een aantal voorbeelden van de uitingen die we voor Connexxion in 2023 hebben gebruikt. Deze uitingen werden altijd gebruikt in dezelfde huisstijl om de herkenbaarheid te bevorderen.
Hermes
Ook voor Hermes hebben we verschillende uitingen ingezet. Deze uitingen kwamen bij de getargete doelgroep terecht op de platformen Instagram en Facebook. Allemaal in dezelfde huisstijl en met de belangrijke voordelen van werken als buschauffeur bij Hermes op een rijtje.
Breng
Ook voor de productformule Breng hebben we alle advertenties opgemaakt in dezelfde stijl. Zodra lezers de advertenties vaker zien, leidt dit tot herkenbaarheid van de advertenties, maar ook het merk Breng.
Ook geïnteresseerd in onze 'offline' wervingsinspanningen? Lees dan verder!
'Ik bestuur de bus' dagen
Om mensen te enthousiasmeren voor het vak buschauffeur hebben we verschillende 'Ik bestuur de bus' dagen georganiseerd door heel Nederland. In Eindhoven wordt deze dag maar liefst 6 keer per jaar georganiseerd! Deze dagen leiden veelal tot veel enthousiasme en nieuwe aanwas van buschauffeurs.
De volgende punten staan centraal op deze dagen:
- Echt kennismaken met het vak buschauffeur
- De mogelijkheid om onder supervisie zelf een bus te besturen
- Het op laagdrempelige wijze leren kennen van onze organisatie
"Een onwijs leuke en leerzame dag gehad. Erg tof om zo'n groot voertuig te besturen"
Deelnemer 'Ik bestuur de bus dag' Eindhoven
Banenbeurzen
We zijn namens Transdev aanwezig op verschillende beurzen. Van de Nationale Carrièrebeurs in RAI Amsterdam tot de Banenmarkt op Schiphol. Altijd met enthousiaste ambassadeurs met hart voor de organisatie. Onze aanwezigheid op dergelijke beurzen promoten we daarnaast op onze eigen (sociale media) kanalen. Zie hiernaast een dergelijke uiting op ons LinkedIn-kanaal.
Meer ...
Naast onze aanwezigheid op wervingsdagen en banenbeurzen zijn wij ook actief bezig met andere initiatieven. Zo hebben wij samenwerkingen met verschillende scholen en worden er regelmatig dagen georganiseerd waarop scholieren langs kunnen komen op onze vestigingen en een kijkje kunnen nemen in de wereld van het openbaar vervoer. Ook werken we aan verschillende projecten waarbij we kijken naar behoeften vanuit de maatschappij en dit koppelen aan onze wervingsbehoefte. Hieronder lichten we een aantal voorbeelden uit.
Samenwerking UWV en Transdev
Vrijdag 21 2024 juni zetten onze HR directeur Minke Jansma en UWV directeur Henk Meines een handtekening onder een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Door deze overeenkomst kunnen werkzoekenden via het UWV een speciaal leer- en werktraject volgen bij Transdev. Dit traject is bedoeld voor werkzoekenden die buschauffeur willen worden en wat meer tijd en aandacht nodig hebben om dit doel te bereiken.
Met deze samenwerking willen we samen minstens 50 nieuwe chauffeurs per jaar opleiden. Daarnaast kunnen wij kennis en expertise uitwisselen met het UWV en WSP om zo tot de beste begeleiding en regelingen voor de doelgroep te komen. In de toekomst hopen we deze samenwerking uit te breiden voor ook het beroep taxichauffeur groepsvervoer.
Project U-Match
Een voorbeeld waar we graag meer over vertellen is Project U-Match. Dit project is een samenwerking tussen de gemeente Utrecht en Transdev met als doel statushouders op te leiden tot buschauffeurs.
Op deze manier bundelen we onze krachten om een zo efficiënt mogelijke instroom van deze statushouders in het vak buschauffeur te creëren, tegelijkertijd helpen we deze statushouders met het vinden van een leuke en betekenisvolle plek in de maatschappij.