Bart, diagnosetechnicus
Ze zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het straatbeeld, maar eigenlijk rijden ze nog niet eens zo gek lang rond: onze elektrische bussen. De stille, uitstootloze voertuigen hebben de afgelopen jaren in veel Transdev-gebieden hun voorgangers die op diesel of gas reden vervangen. We zijn hard op weg richting een volledige Zero Emission-vloot in 2030. Bart Leeflang is diagnosetechnicus (“zeg maar gewoon monteur hoor!”) op de Connexxion-stalling Schiphol-Noord, waar sinds 2018 volledig elektrisch wordt gereden.
“Het grote verschil met de oude bussen is de hoogte, je zit vaker bovenop de bus dan dat je eronder ligt!”
Het werk waarin Bart inmiddels meer dan 20 jaar ervaring heeft, is wel veranderd de laatste jaren. De reden? De komst van de elektrische bussen. “In plaats van kleppen stellen, zitten we nu met een laptop op de bus. In plaats van olie verversen, stoppen we nu één keer per jaar een tot de gram afgemeten hoeveelheid vet in de elektrische motor. Het was wel even wennen, maar het heeft het werk hoogstens ‘anders’ gemaakt. Zéker niet minder leuk. En een bijkomend voordeel: mijn handen waren voorheen een stuk viezer.”
“Wat voor mij het leukste aspect is aan het werken aan deze bussen, is het uitzoeken waar een probleem zit en hoe het opgelost kan worden. Natuurlijk is er ook standaard onderhoud, zoals banden vervangen of nieuwe remmen monteren, maar geef mij maar de puzzels.” Ondanks dat computers snel kunnen registreren waar een probleem (mogelijk) zit, komt er nog steeds kennis en ervaring van de monteurs aan te pas, legt Bart uit "weten waar het probleem zit, is de eerste stap. Maar zie dan nog maar eens uit te vinden hoe je het kan oplossen. Op het moment zelf kan ik zo’n bus soms wel vervloeken. Maar achteraf, als het laatste puzzelstukje is gevonden, voelt het toch wel weer als een beloning dat de bus weer klaar is voor de volgende dienst.”
"Het was zo gezellig dat ik ben blijven hangen."
Bart Leeflang
Bart en zijn collega’s hebben ook inmiddels de kennis en bevoegdheid om onderhoud te plegen aan de laadinstallaties. “Dat zijn leuke klusjes,” zegt Bart. “Onze bussen laden op met een pantograaf, een soort arm die vanaf het dak van de bus omhoog komt en verbinding maakt met een kap die metershoog hangt. Die kappen moeten bijvoorbeeld wel eens vervangen worden. Dat doen we dan met een hoogwerker. Het zal je nog verbazen hoe groot die krengen zijn,” vertelt hij lachend. “Al met al hebben we laatste jaren veel ervaring opgedaan met elektrische bussen en alles wat daaromheen bij komt kijken. We zijn klaar voor de toekomst.”